Een simpele mentaliteitsverandering Zorgde voor een compleet ander soort communicatie en begrip




ORGANIZATION

Staples Europe

INDUSTRY

Retail

ABOUT

Staples biedt consumenten en middelgrote en grote bedrijven de keuze uit een breed assortiment producten en uitgebreide zakelijke diensten en biedt hen de mogelijkheid om eenvoudig te winkelen in zowel fysieke als online winkels.

  DOWNLOAD PDF


Staples Europe

UITDAGING

In 2013 startte de internationale retailer van kantoorartikelen Staples met een grootschalige reorganisatie van de activiteiten in Europa. Als gevolg van de enorme veranderingen die hiermee gepaard gingen, waaronder massa-ontslagen en een ingrijpende herziening van functies en verantwoordelijkheden, stonden werknemers van Staples Europe onder immense druk.

De spanning binnen het bedrijf liep zo hoog op, dat president John Wilson van Staples Europe zelfs sprak over “een virtuele oorlog” tussen functies en locaties. “De onderlinge betrekkingen waren op een gegeven moment zodanig verslechterd, dat er helemaal niets meer werd ondernomen”, aldus Wilson.

Staples besefte dat hun zorgvuldig opgestelde transformatieplan in een dergelijke omgeving gedoemd was om te mislukken en riep de hulp in van Arbinger.

“In plaats van elkaar de schuld te geven, vroegen we hoe we elkaar konden helpen. Alleen al deze simpele mentaliteitsverandering zorgde voor een compleet ander soort communicatie en begrip en leidde tot een veel betere samenwerking tussen de units en locaties.”

JOHN WILSON
President | Staples Europe

OPLOSSING

In de periode juni 2013 t/m januari 2015 ontwierp en leidde Arbinger elke drie tot zes maanden speciale werksessies voor het hogere management van Staples Europe. Elke sessie was afgestemd op een specifieke fase van het transformatieplan en bood de leiders handvatten om de problemen waar ze op dat moment mee te maken hadden, succesvol aan te pakken. Hierdoor slaagde Staples Europe erin het transformatieplan uit te voeren op een manier die vele malen effectiever en coƶrperatiever was.

In de woorden van Wilson: “In plaats van elkaar de schuld te geven, vroegen we hoe we elkaar konden helpen. Alleen al deze simpele mentaliteitsverandering zorgde voor een compleet ander soort communicatie en begrip en leidde tot een veel betere samenwerking tussen de units en locaties.”